Lymfaterapia

Varaa aikasi lymfaterapiaan täältä

FysioSavo on lymfaterapian palvelusetelituottaja PSOP-järjestelmään. www.parastapalvelua.fi

Lymfaterapia on fysioterapian erikoisala, jonka avulla hoidetaan eri syistä syntyneitä turvotuksia ja niiden seurauksia, vaivoja tai sairauksia, joiden yhtenä oireena on turvotus.

Lymfaterapia eli turvotuksen hoito on useamman eri osa-alueen kokonaisuus, johon sisältyy kaikki lymfaterapeutin suorittamat turvotusta vähentävät toimenpiteet asiakkaan tilanteen mukaan (manuaalinen lymfaterapia, kompressioterapia, lymffateippaus, faskiakäsittelyt ja muu fysioterapia sekä asiakkaan ohjaus itselymffaukseen ja ihonhoitoon).

Hoidon aiheita ovat:

• Primäärinen lymfaödeemä (imusuoniston synnynnäinen kehityshäiriö)
  • Sekundaarinen lymfaödeema (esim. rintasyöpä- tai muun syöpäleikkauksen jälkeinen turvotus)
  • Vamman tai leikkauksen jälkeinen turvotus
  • Pitkälle edennyt laskimovajaatoiminta ja laskimoperäinen säärihaava
  • Lipoödeeman eri muodot
  • Sairaudet, joihin liittyy tulehdusreaktion aiheuttama turvotus (esim. nivelreuma ja CRPS)
  • Neuraalikudoksen ja sidekudosrakenteiden ärsytystilat (esim. yläraajan hermo-oireet, niskan retkahdusvammat, selkäleikkauksen jälkeinen turvotus leikkausalueella)
  • Fibromyalgia

Joissakin tapauksissa asiakkaalla on mahdollisuus saada maksusitoumus LYKO-terapiaan oman kunnan terveyskeskuksesta tai keskussairaalasta. Kela ei korvaa lymfaterapiaa, korvaukset poistuneet hallituksen hyväksymän sairasvakuutuslain muutoksen seurauksena 1.1.2023 alkaen.

Vasta-aiheet lymfaterapialle:

• akuutti bakteeri- tai virusinfektio, esim. ruusu tai sieni-infektiot
  • vaikeasta sydämen vajaatoiminnasta johtuva laaja-alainen ja vaikea turvotus, ns. kardiaaliödeema
  • akuutti alaraajan laskimotukos(trombi) paikallisesti
  • hoitamaton syöpä

Ota yhteyttä